Proč naše tělo potřebuje vitamín D

Slýcháme o něm především v zimním období ve spojení s lepší imunitou a matně si ze školních lavic vybavíme něco o křivici a sluníčku. Vitamín D naše tělo potřebuje, aby mohlo správně fungovat. Proč je tak důležitý?

O vitamínech máme povědomí už od dětství, protože o nich často mluvili i rodiče a prarodiče. Pomeranče mají hodně vitamínu C, ten musíme jíst, abychom byli zdraví, protože si ho neumíme v těle sami vyrobit. O vitamínu D většinou víme, že si ho naopak naše tělo vyrobit umí, když chodíme na sluníčko. To je pravda, tento vitamín vzniká působením slunečních paprsků na naši kůži. V létě ho tak máme většinou dostatek, v zimních měsících už je to horší. A jeho nedostatek může u dětí způsobit křivici neboli rachitidu, proto dříve děti povinně jedly rybí tuk. Dnes naštěstí existují příjemnější a především chutnější metody, jak tělu vitamín D nahradit.

Vitamín D se řadí mezi vitamíny rozpustné v tucích a vyskytuje se ve dvou formách – jako D2 ergokalciferol a D3 cholekalciferol. Vitamín D2 produkují rostliny, pokud jsou vystaveny slunečnímu záření, a je tak vhodný pro vegany a vegetariány. Vitamín D3 se tvoří v naší kůži na sluníčku a také jej lze získávat z živočišných zdrojů, je asi 4x účinnější než vitamín D2. Ve stravě tento vitamín najdeme v tučných mořských rybách, vejcích, mase a mléčných výrobcích, ale jen málokdy těchto potravin sníme tolik, abychom vitamín D tělu dodali v dostatečném množství, proto se často používají i doplňky stravy. Bez něj by totiž naše tělo nemohlo fungovat, podílí se na více než 200 různých funkcích, včetně udržování normální hladiny vápníku v krvi, dobrém stavu kostí a zubů, činnosti svalů a imunitního systému.

Pro posílení imunity je dobré doplňovat vitamín D především v zimě, kdy je slunečního svitu méně a hrozí nám tak jeho nedostatek. Chybu ale rozhodně neuděláme, pokud budeme doplňovat tento vitamín i během celého roku.