Nejhorší potraviny a nápoje pro Vaše srdce, které zřejmě stále máte na talíři

Potraviny, které ničí srdce a cévy.

Všude slyšíme o superpotraviny, avšak o jídlech a nápojích, které nám škodí se mluví podstatně méně. A přitom je mnozí máme na talíři každý jeden den! Víte, které jsou nejhorší pro srdce a cévy?

Nemusíme speciálně zdůrazňovat, že na zdraví srdce a cév záleží. Čím je vaše srdce silnější, tím nižší máte riziko chronických chorob. Zároveň, tím pádem máte větší šanci užívat si život co nejdéle naplno.

Jedním z nejlepších způsobů, jak udržet své srdce ve skvělé formě – kromě pravidelného cvičení – je strava bohatá na zdravé potraviny. To zároveň znamená omezit množství potravin, které nejsou pro srdce takové zdravé. Na které potraviny si třeba dát pozor?

margarín
Klasické margaríny obsahovaly umělé trans-tuky, po jejich omezení namísto nich v margarínových výrobcích často nacházíme palmový olej. Hydrogenované oleje a palmový olej cévy nepotěší. Ve srovnání se zdravými tuky v avokádu nebo olivovým olejem jsou pravým opakem.

Horší je, že některé z těchto moderních margarínů o sobě říkají, jak o zdravých „rostlinných“ alternativách. No však ani všechny rostlinné alternativy nemusí být pro srdce zdravé, zejména pokud jsou vysoce zpracované. Proto volme raději jednoduché tuky, o kterých víme odkud pocházejí a čím si prošli.

Salátový dresing bez tuku
Ano, je pravdou, že tuk obsahuje více kalorií na gram jako sacharidy a bílkoviny (avšak zkonzumujeme jejich podstatně méně než bílkovin a sacharidů). Tuk je to základní živina, kterou potřebujeme jíst každý den v dostatečném množství. Tuky ve zdravé formě je ideálně zahrnout téměř do každého jídla.

Potřebujeme je i na vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích. Například vitaminy D a E podporují zdraví srdce, ale pokud s nimi nejíte potravinu, která obsahuje dostatek tuku, žádný užitek z nich mít nebudete.

Nedostatek vitaminu D zvyšuje riziko srdečního infarktu, vitamín E je antioxidant, který chrání cévní buňky. Takže – nebojme se do svých salátů přidat olivový olej nebo jiný zdravý tuk. Jinak o mnoho cenných živin prakticky přijdeme, protože jejich tělo neabsorbuje.

energetické nápoje
Díky marketingu výrobců energetických nápojů můžete mít pocit, že bez „energeťáku“ budete slabá a neschopná. Jednoduše, pokud se chcete cítit nabitá energií, musíte si jeden z těchto nápojů dát. Skutečnost je úplně jiné. Kromě vysokých dávek kofeinu tyto nápoje obsahují směsi dalších stimulantů, které nejsou dobře kontrolovatelné a nemají stanovené limity.

Rozhodně se neřiďte tím, že více je lépe. Úplně nejhorší, co můžete udělat je kombinovat je s alkoholem. Výsledkem jsou často nebezpečné srdeční příhody, a to iu mladých lidí.

Obzvláště vysoké riziko při pití energetických nápojů mají pacienti s vysokým krevním tlakem. Pokud k nim patříte, raději si zvolte kávu nebo čaj. A ještě lépe – postavte si jídelníček z potravin, které zvyšující energii.

příliš mnoho alkoholu
Ačkoliv střídmé pití alkoholu nemusí být problematické, ani nezdravé pro srdce, pravidelný denní příjem alkoholu zvyšuje riziko vysokého krevního tlaku a cévní mozkové příhody.

Střídmé pití je definováno jako maximálně jeden alkoholický nápoj denně pro ženy a maximálně dva nápoje pro muže. Velmi nebezpečné pro srdce je také nárazové pití alkoholu. Představuje vypití 5 a více alko-nápojů během dvou hodin.

smažené jídlo
Smažená jídla obsahují množství nahromaděných kalorií (preprážaný olej, strouhanka, mouka), bohužel nejsou to dobré kalorie. Jsou to „prázdné kalorie“, tedy kalorie bez výživných látek.

Prázdné kalorie mohou způsobit, že se budete cítit nafouknutě, navíc vedou přímočaře k tloustnutí a problémům se zdravím srdce. Je v pořádku, pokud si smažený řízek dopřejete jednou za čas, ale rozhodně ne každý den, ideálně ani vícekrát do týdne.

Kofeinové mléčné koktejly
Někteří nazývají tyto přeslazené směsi „kávou“, ale pokud do kávy přidáte sladké sirupy, šlehačku, karamelové omáčky a další „dobroty“ není to ani káva, ba co hůř – tento nápoj vůbec není zdravý pro srdce.

Díky němu přijmete akorát množství prázdných kalorií, z nichž se výborně tloustne. Myslete na to, že čím méně přídavkem káva obsahuje, tím je pro vás zdravější.

Pozor i na konzumaci masa. Omezte ho na dvakrát týdně: